De Nederlandse single-serve bottelaar TUBES ontvangt een investering van 2,5 miljoen euro van BNR Capital. Daarmee krijgt BNR Capital een substantieel minderheidsbelang in TUBES.
Met de kapitaalsinjectie kan TUBES – Wines & Spirits by the glass de komende jaren
doorgroeien. In 2020 wist het bedrijf haar omzet al te verdrievoudigen en de orderportefeuille is dermate goed gevuld dat het realistisch is te verwachten dat de omzet in 2021 opnieuw verdrievoudigd. De verwachting is dat er dit jaar 8 miljoen tubes worden gebotteld. Om de
groei bij te houden gaat TUBES internationaliseren en op ieder continent een productiefaciliteit openen. “Met deze investering en met het partnership met BNR-Capital kunnen we onze ambitie realiseren om met TUBES de standaard voor single serve wijnen en gedistilleerde dranken te worden”, aldus Edwin Blom en Glen Ritzen, die samen de directie van TUBES vormen. TUBES bottelt wijnen, gedistilleerde dranken en cocktails in innovatieve ‘single serve’ tubes. Het in Hilversum gevestigde bedrijf is internationaal actief op het gebied van sampling, gifts
en consumptie, in zowel business to business als direct to consumer. Inmiddels heeft TUBES al drieduizend verschillende soorten wijnen gebotteld, en kan het de top van de wijn en sterke drank-wereld tot de klantenkring rekenen. De tubes spelen in op de almaar groeiende behoefte aan kleine verpakkingsformaten en duurzaamheid. Naast dat de tubes gemaakt zijn van recyclebaar glas of gerecycled plastic,
zorgt het ‘single serve’ concept ervoor dat bedrijven minder verspillen en hun CO2-uitstoot daardoor verkleinen.
Oplossing
Voor (wijn)producenten en -distributeurs is TUBES de ultieme sampling oplossing. Met de inhoud van één fles, kunnen zij zeven klanten voorzien van een sample. Tel daarbij op dat de kleine, elegante buisjes makkelijk, veilig en goedkoop verstuurd kunnen worden en het is duidelijk waarom TUBES onder deze groep snel wint aan populariteit. De groei die TUBES heeft doorgemaakt wordt mede gedreven door grote klanten als Vinebox in de Verenigde Staten (www.getvinebox.com), D-Vine in Frankrijk (www.10-vins.com), eLuscious in de Benelux (Wijnbeurs, Wijnvoordeel), Most Admired Wine Brand 2020 Catena Zapata, Bernardus en live tasting experience platform Vivant (www.vivant.eco). Tevens behoren (e-)retailers als Delhaize in België, Aldi Australië, De Bijenkorf, Galeria Inno, Greetz, Prezzybox tot de klantenkring van TUBES, alsmede de autoriteit op het gebied van internationale wijnbeoordeling: Robert Parker’s Wine Advocate.
BNR-Capital
Richard Meester, CEO van BNR-Capital BV zegt dat met de investering in TUBES invulling gegeven wordt aan de investeringsstrategie. “Vrije tijd, Innovatie & Technologie en Gezondheidszorg zijn drie pijlers van onze strategie. We kiezen daarbij bewust voor bedrijven tussen startup en scale-up. We zijn enorm enthousiast over het product van TUBES. Het lost een probleem op, is schaalbaar en snel uit te rollen. Dat maakt het voor ons als investeerder heel interessant. Daarnaast zijn wij ondernemende investeerders. We zien dat we hier bij TUBES ook een toegevoegde waarde kunnen leveren met ons netwerk en ervaring en bij kunnen dragen op het strategische vlak. Dat vinden we belangrijk.”